Дізнатися вартість

На чому стоїть телебачення

Привіт! Пам’ятаєш, на чому ми зупинилися минулого разу? Якщо ти ще не прочитав першу частину наших міркувань, то велкам сюди. А ми, мабуть, продовжимо телевізійне розслідування.

З попередньої статті можна дійти невтішного висновку, що загалом телебачення було цілком позитивним явищем. Пузатенький добрий і сімейний друг, але не дуже самостійний та вільний у своїй творчості.

Золоті роки ТБ

Пік розвитку телебачення та його популярності розпочався після розпаду СРСР. Орієнтовно 1995-2005 роки – золота декада ТБ. Коли рамки цензури почали стрімко розмиватись, з'явилося значно більше місця для творчості та комерції. Кількість та різноманітність каналів на ринку приголомшувала. Водночас зростала й боротьба за увагу глядача. Перед сценаристами стояли головні завдання – зацікавити та утримати. Швидше за все, у цей час і з'явилися телемагазини (від однієї згадки мурашки по шкірі)), всілякі лотереї, програми, де треба вгадувати слова, тощо. По-перше, дуже залипаючо, по-друге, дуже прибутково, і жодних «по-третє» вже не потрібно.

Хто годує ТБ

Ти колись замислювався, за рахунок чого існує блакитний екран? Вважаємо, що так, але однозначної відповіді на це питання в Гуглі не відкопаєш. Зараз відкриємо тобі маленькі дверцята великої, але очевидної таємниці. ТБ годує реклама. Так, саме ось ці 15-30 секундні ролики (які завжди починаються на найцікавішому моменті фільму/програми/шоу), і забезпечують життєдіяльність телебачення. Тому що ми живемо у світі маркетингу. Нам завжди щось продають, і ящик далеко не пішов. Точніше за часів його найбільшої слави, він був на гребені маркетингової хвилі. Мільярди тисяч годин рекламних роликів крутилися і крутяться по телику досі. Зображення змінюється, але суть залишається тією ж.

Окей, з рекламою, в цілому, все зрозуміло. Але невже все так просто? Не зовсім! Охочих запустити рекламу по телеку було завжди багато. У період існування трьох каналів в країні проблем не було. Вибрав канал і домовився. А як бути, коли каналів так багато, що очі розбігаються? Для цього і існують горезвісні рейтинги (нічний жах телевізійників).

Якщо не вдаватися в глибокі подробиці, а розповісти все, як ми любимо, «простіше», то рейтинг (TVR) – це відсоток кількості телеглядачів, які дивляться певну передачу, відповідно кількості телеглядачів загалом. Наприклад, якщо передачу «Орел і Решка» дивляться 20 людей, а лише в нашій країні 100 телеглядачів (інші медитують), то рейтинг передачі становить 20%. Цікаво, що, говорячи про рейтинг, слово «відсоток» опускається, і тоді у нас виходить 20 TVR.

У чому фішка рейтингу?

Прибуток телеканалу залежить від рейтингу. Формула простіше нікуди – чим вищий рейтинг, тим дорожча реклама. Відповідно, якщо рейтинг «такий собі», то й грошей «так собі». А мало грошей ніхто не любить, тож ганяються за цим звіром «рейтингом» 24/7.

Існує на ТБ ще одна прикольна штука. Називається прайм-тайм - час, коли телевізор дивляться найбільше телеглядачів за добу. Прайм-таймом на телебаченні вважається період з 17:00 до 23:00. У цей час вихід реклами в ефір коштує дуже дорого, а перед екранами сидять мільйони людей. Хоча правильніше сказати «сиділи».

Вік digital технологій

Пам'ятаєш той час, коли в тебе з'явився комп'ютер? Спочатку ти ставився до нього досить скептично, але через деякий час сміливо проміняв пару годин перед теликом на пару годин за компом. Тоді для телебачення втрати були невеликі, адже дорослі люди так само продовжували дивитися телевізор. Але йшли роки та технології не стояли на місці. З'являлися нові комп'ютери, пізніше ноутбуки, смартфони, планшети. Розвивався інтернет і все, що він містить. У зв'язку з цим ряди шанувальників телвізора рідшали. Чому так? Невже людям просто не вистачає часу на телевізор?

В чому проблема?

Проблема телебачення полягає в тому, що інформаційні потреби людини стрімко змінюються (балувані капризульки). У наш час інформації настільки багато, що й уявити неможливо. Чого тільки немає в цьому інтернеті: і корисні корисності, і розважальні розваги, і красиві красивості, і розумні розумності і ще нескінченна кількість всього в різних форматах. Ось реально, в інтернеті є ВСЕ! І навіщо комусь витрачати свій час, клацати пульт у пошуку незрозуміло чого, якщо в іншій чарівній скриньці він сам собі режисер. Він сам може вибирати, що йому дивитись, як і коли. При цьому навіть не потрібно дивитися низку рекламних роликів.

Невже пузатику кінець?

Потрібно визнати, що навряд телебаченню вдасться перемогти в гонитві за час глядача. З огляду на те, що телевізор – це Лада, а інтернет – Ламборгіні. З погляду прибутку телик теж програє. Адже телевізійний ефір йде постійним нон-стопом. Тобто треба завжди щось показувати, для цього потрібно, щоби завжди працювали люди, завжди генерувалися ідеї та знімалися нові програми. А це дуже витратно.

Але! Є й добрі новини. Телебачення реально розвивається. Запускається цифрове ТБ, деякі програми транслюються як на телеку, так і в Інтернеті. А деякі суто ютубні шоу показують на ТБ. Змінюється концепція каналів та контент. Програми стають цікавішими, яскравішими і глибшими. У ролі ведучих запрошують відомих блогерів. ТБ дуже намагається відповідати потребам людини 21-го століття.

 

Вердикт

Найближчим часом наш старий друг ТБ точно йти не збирається. Він змінюватиме свої формати та принципи, щоб потоваришувати з прогресивним Інтернетом і жити мирно. Швидше за все, телебачення у тому форматі, в якому ми звикли його бачити, протягне недовго. Але за деякий час ми точно не впізнаємо наш старий добрий телевізор, і будемо знайомитися наново..

Не пропусти

ДОПИСИ